توليد گاز از فاز 17 پارس جنوبي آغاز شد

1394/9/7

با انجام عمليات تكميلي حفاري و راه اندازي سكوي 17A ، توليد گاز اين سكو با ظرفيت توليد روزانه 10 ميليون متر مكعب از روز گذشته آغاز شد .

به گزارش روابط عمومي شركت نفت و گاز پارس، مجري فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي با اعلام اين خبر گفت: نخستين سكوي فاز 17 حوزه مشترك پارس جنوبي پس از تكميل مراحل نصب، آماده سازي تجهيزات و عمليات راه اندازي از روز گذشته با توليد روزانه 10 ميليون متر مكعب به بهره برداري رسيد .

بويري افزود: با تحقق بهره برداري از اين بخش مخزني و براساس برنامه ريزي هاي انجام شده جهت نهايي سازي سرويس هاي دريايي مرتبط با اين فاز، ميزان توليد از سكوي 17A طي 10 روز آينده به 15 ميليون متر مكعب در روز افزايش خواهد يافت .

به گفته وي، مراحل انتقال گاز استحصالي اين فاز به بخش خشكي آغاز شده است كه با اجراي عمليات جداسازي ميعانات گازي، رطوبت گيري و شيرين سازي ، گاز توليدي پالايشگاه جهت تامين مصارف داخلي به خط لوله هفتم سراسري گاز كشور منتقل خواهد شد .

مجري فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي گفت: سكوي 17A با توجه به فرارسيدن فصل سرما و نياز فوري كشور به سوخت زمستاني و در راستاي تامين تقاضاي بخش خانگي و تجاري و تاسيسات صنعتي مورد راه اندازي قرار گرفته است .

رديف هاي اول و دوم فازهاي 17 و 18 از دي ماه سال گذشته تاكنون گاز فازهاي 6 ، 7 و 8 پارس جنوبي در مدار توليد و بهره برداري قرار گرفت؛ همچنين با توليد از سكوي 18A ، روزانه 15 ميليون متر مكعب از توليدات اين بخش مخزني جهت راه اندازي پالايشگاه فازهاي 15 و 16 در اختيار اين طرح قرار گرفته است .

بويري افزود : با دستيابي به توليد جديد در سكوي 17A ، ظرفيت تصفيه و شيرين سازي گاز پالايشگاه فازهاي 17 و 18 تا پايان آذر ماه به 40 ميليون متر مكعب در روز افزايش خواهد يافت .

وي همچنين با اشاره به تلاش هاي انجام شده در اين پروژه در زمينه داخلي سازي و بهره گيري از توانمنديهاي ملي عنوان كرد: بيش از 90 درصد از اجراي بخش مهندسي ، 65 درصد از تامين كالاهاي مورد نياز و 100 درصد مراحل ساخت و اجرا اين پروژه توسط شركتها و متخصصان ايراني صورت گرفته است كه دستاوردي جديد در ساخت پالايشگاههاي ملي محسوب مي شود.