اولين سكوي توليد گاز فاز 19 پارس جنوبي نصب شد

1394/9/7

با نصب اولین سازه دريايي گاز فاز 19 پارس جنوبی، زمينه برداشت 500 ميليون فوت مكعب از منابع گازي اين حوزه مخزني مشترك با قطر در آبهاي خليج فارس فراهم شد .

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس ، مجري طرح توسعه اين فاز با اعلام این خبر گفت: پس از اجراي موفقيت آميز عملیات بارگیری و انتقال سکوی 19C این طرح ، مراحل نصب اولين سكوي توليدي اين فاز مطابق برنامه ریزی انجام شده پس از عبور از شرایط متغير آب و هوایی اين حوزه، امروز (سه شنبه 26آبان) توسط كشتي نصاب ايراني اوشنیک (oceanic (5000 به انجام رسيد .

مهندس حميدرضا مسعودي با بیان اینکه این سکو، اولین سكوي نصب شدۀ طرح های توسعه ای جديد پارس جنوبي است، افزود: سکوی 19C وزنی معادل 2700 تن را دارا است كه در مدت 68 ماه و در بازه زماني محدودتري نسبت به سایر طرح های پارس جنوبی ساخته و نصب مي شود .

به گفته وي، با ساخت و نصب اين سكو، توليد گاز از سكوي SPD2 ( سكوي اقماري SPD19C) فاز 19پارس جنوبي به ميزان 500 ميليون فوت مكعب تا زمستان سال جاري آغاز خواهد شد .

مجری طرح توسعه فاز 19 همچنين پیشرفت ساخت سکوی نخست نصب شده این فاز را معادل 95 درصد برشمرد و بیان داشت: 5 درصد فعالیت های باقی ماندۀ ساخت و تکمیل این سکو، در موقعیت نصب و در دریا انجام می شود.

مسعودی با اشاره به پيشرفت عملیات پیش راه اندازي 50 درصدی سکوی 19C ادامه داد: برنامه ریزی های عمده جهت تکمیل این سکو انجام شده كه با تامين اقلام وکالاهای سطح خرد باقيمانده طي ماههاي آينده، راه اندازي نهايي اين سازه دريايي تا پايان سال جاري و يا تا خرداد ماه سال آينده انجام خواهد گرفت .

وي گفت: همزمان با آغاز توليد از بخش اقماري اين فاز، مراحل را ه اندازي نهايي سكوي SPD19C انجام مي شود .

سكوي اقماري و اصلي بخش C فاز 19 پارس جنوبي هريك به ظرفيت 500 ميليون فوت مكعب طراحي شده كه با بهره برداري نهايي اين دو بخش ، ظرفيت توليد گاز كشور تا ابتداي سال آينده به ميزان يك ميليارد فوت مكعب ارتقا خواهد يافت .

به گفته مسعودی با تجربه موفق کارفرما و پیمانکار در نصب و راه اندازی بخش فراساحل طرح های اولویت دار پارس جنوبي در سال گذشته اين امكان فراهم شد تا با طراحي برنامه اي جامع و با بهر ه گيري از توان و خودباوری موجود در این دو حوزه ، مدیریت عوامل انسانی و فرايند تامين تجهیزات به شکل منسجم تری انجام گرفته و زمان نصب این سکو در مقایسه با سایر طرح ها کاهش یابد.